De tocht naar Hokkaido - Reisverslag uit Hakodate, Japan van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu De tocht naar Hokkaido - Reisverslag uit Hakodate, Japan van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu

De tocht naar Hokkaido

Door: Pascal & Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde en Pascal

14 Juli 2018 | Japan, Hakodate

Zaterdag 14 juli: De tocht naar Hokkaido
In Kawaguchiko lopen we nog naar een hoger gelegen parkje/heuvel dat over het plaatsje en op Mount Fuji uitkijkt. De heuvel is prachtig begroeid met hortensia's en bomen. Na de klim kwamen we er achter dat er ook een ski-liftje naar de top ging. Het is nog steeds redelijk bewolkt maar we kunnen de top van Mount Fuji zien uitsteken boven de wolken.
We hebben een lange rit voor de boeg want we gaan naar het noordelijke eiland van Japan: Hokkaido. Terwijl het buiten ongeveer 33 graden+ is, gaan wij een middagje in de koele trein zitten. Om ongeveer 12 uur zouden we vetrekken met de bus, maar de bus komt 10 minuten/ kwartier te laat. In Tokyo missen we onze aansluiting met de trein. De treinen rijden wel op tijd, maar voor onze bus gold dat niet. Misschien hadden we toch een bus eerder moeten nemen. Dit gaat nu een middagje + avondje reizen worden.
We boeken onze verdere reis om naar een latere trein en in de haast op dat hele drukke station (we waren op station Shinjuku in Tokyo) hebben we blijkbaar 1 van onze railpassen ergens laten liggen. We kwamen er achter doordat we ze wilden gebruiken voor de metro en er dus eentje mistte. Shit, zou die dan ergens liggen waar we de treinrit hebben omgeboekt? Wij terug en daar lag die nog gewoon op een tafeltje. Pfew. Want kwijt is kwijt en losse tickets moeten kopen is heel duur. Bijvoorbeeld de rit die we vandaag doen kost, wanneer je een treinkaartje zou moeten kopen, 23000 Yen per persoon. (184 Euro)
We zijn onderweg naar Hakodate. Dat ligt in het zuiden van Hokkaido en is het eindpunt van de shinkansen-trein. We eten onderweg in de trein een Bento box. Een Bento box is een soort Japanse lunchbox die veel Japanners ook eten in de trein. Kunnen we die ook van ons lijstje schrappen.
We hebben gemerkt dat het best lastig is om, op het laatste moment, overnachtingen te regelen in het weekend. Bovenal op populaire plaatsen, tenzij je bereid bent om gigantische bedragen van 200-600 euro per nacht neer te leggen. En nu, volgend weekend voor de Japanners de vakantieperiode aanbreekt, hebben we de tijd die we hadden in de trein nuttig ingezet en de overnachtingen al geregeld voor ons laatste weekend in Japan.
Overigens geldt dit ook voor de Shinkansen-trein. Toen wij onze trein wilden omboeken, was de volgende trein niet meer beschikbaar. Wij hebben daarom nog een trein later moeten nemen. Met de japan railpass kost een plaats in de trein geen geld, maar er is een reservering nodig voor een zitplek (staan mag niet). Sommige treinen hebben ook vrije plaatsen (speciale wagons), maar die naar Hokkaido niet.
We zijn aangekomen in ons veel te dure hotel. De kamer stinkt naar rook en ziet er slecht onderhouden uit. Is klein en zelfs de wc heeft geen knopjes en geen voorverwarmde bril. Schoon is het wel en met het raam open is de rooklucht snel verdwenen. Veel Japanse hotels hebben smoking en non-smoking kamers en deze kamer was de enige in de buurt beschikbaar voor de laagste prijs die we konden vinden (13000 Yen oftewel 104 Euro).
Wat ons is opgevallen aan Japanse hotelkamers is dat ze allemaal de volgende objecten hebben: schoenlepel, zaklamp, slippers, kymono's, tandenbostels met tandpasta (voorverpakt), shampoo, douchegel, conditioner, scheermesjes en een enorm dik dekbed.
Die schoenlepel hebben we nog nooit gebruikt. De zaklamp denken we dat die voor noodgevallen is. Slippers en kymono's (Japanse pyama's) hebben we soms aan en de tandenborstels (die heel klein zijn) gebruiken we soms ook als we te lui zijn om onze eigen tandenborstels in onze koffer te moeten zoeken. Dat dikke dekbed begrijpen we ook niet helemaal. Misschien kennen ze in Japan geen seizoensdekbedden? In de winter kan het hier best koud zijn maar nu, nu is het nog tegen de 30 graden 's avonds en staat de airco hier op 26 graden. Wij slapen onder een laken.

• 15 Juli 2018 - 19:29

Wietske:

geen verwarmde wc-bril? Wat een armoe zeg!
    Nou ja volgende keer beter.
    Waar is jullie laatste weekend in Japan?

• 16 Juli 2018 - 15:27

Mathilde En Pascal :

We gaan zaterdag naar Mito en zondag naar Narita. Maandag vligen we terug vanaf Narita Airport (dat als een van de twee luchthavens van Tokyo wordt gezien)