Santiago Sacatepequez, Copan (Hon), Livingston - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu Santiago Sacatepequez, Copan (Hon), Livingston - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu

Santiago Sacatepequez, Copan (Hon), Livingston

Door: Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde en Pascal

06 November 2010 | Guatemala, Lívingston

Het duurde even, maar daar zijn we weer met een nieuw verslag. We hebben in de tussentijd best veel gedaan. Ik hoop dat ik niets vergeet.
We wilden graag naar het vliegerfestival in Santiago Sacatepequez op 1 november. In heel Guatemala is er een jaarlijks festival om de doden te helpen. Het schijnt zo te zijn dat als je voor je overleden familieleden op 1 november geen vlieger oplaat, dat ze je dan niet los laten. Wij hebben daarom ook een vlieger gekocht (voor de zekerheid). Het festival vindt plaats op het kerkhof. Santiago Sacatepequez staat er om bekend de aller grootste vliegers te hebben. De allergrootste vliegers waren ongeveer 10 meter in doorsnee maar dezen vliegen niet. De vliegers van 3 meter doorsnee wel. Het was heel erg indrukwekkend. Tijdens het festival is het niet erg om op de graven te zitten of om er over heen te rennen. Bier drinken mag ook. Pascal heeft een filmpje gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=6j1ByRyw9Sk

We zijn daarom nog een extra dag in Panajachel (Pana) gebleven. We hadden gehoord dat er in het dorp naast Pana, Santa Caterina, er een warm water bron zou zijn. We hebben een Tuk Tuk genomen en de chauffeur wees ons aan waar het ongeveer zou zijn. Het zou ergens langs de water kant zijn en dan een beetje omhoog. We zijn gaan lopen. We zagen echter niets wat op een warm water bron leek. We hebben op diverse plekken geprobeerd omhoog te lopen. We hebben niets gevonden. We zijn maar terug gelopen. In het dorp hebben we het nogmaals gevraagd. De dorpelingen vertelden ons dat het water in het meer zo hoog stond dat de bron niet meer te zien was. Wel jammer, maar een avontuur rijker. Het dorp zelf was mooi en we hadden weer even een dorp voor onszelf (Er waren geen andere touristen). We zijn achterin een pickup (openbaar vervoer voor dit dorp) terug gegaan.

De volgende dag zijn we om 6 uur sochtends met een shuttlebus vertrokken naar Antigua. Aldaar hebben we onze rugtassen gedropt en zijn we met een tweede shuttle naar het vliegerfestival gegaan.

De volgende ochtend hebben we om 4 uur sochtends een shuttle genomen naar Copan ruinas, Honduras. We zijn hiernaar toegegaan vanwege de oude maya ruines. We hebben geprobeerd te slapen onderweg. Helaas zaten er best veel gaten in de weg waardoor het soms lastig slapen was. Om ongeveer 10:30 kwamen we aan vlak bij het centrum. We moesten lopen met onze zware tassen naar het hotel die we via onze Lonely Planet hadden uitgekozen. Het was er enorm warm en we raakten een beetje verdwaald. Gelukkig hebben we het uiteindelijk gevonden. Op de eerste dag zijn we per tuktuk naar het vogelreservaat gegaan. Er Waren erg veel mooie vogels die in midden america in het wild leven, tukans, macows.

Savonds, terug in ons hotel, zagen we veel hagedissen en een grote krekel (10 cm). We hoorden ook heel veel gekke vogels. Op een gegeven moment hoorde we iemand op het raam kloppen. Ik zei ´ik hoor iemand op het raam kloppen, zullen we even kijken´. Waarop een een mede nederlander in het hotel ons uitlegd dat dit het geluid van een vogel is.

We hadden besloten de volgende dag naar de ruines te gaan en de dag erna te gaan paardrijden in de heuvels door de koffieplantages. De ruines zijn erg indrukwekkend. We hebben er ook veel geleerd over de maya´s. We zijn samen gegaan met een Nederlands meisje. We zouden namelijk een gids gaan delen. Uiteindelijk hebben we geen gids genomen en hebben we de lonely planet gebruikt om ons door het park te leiden.

We hebben besloten niet te gaan paardrijden en de volgende dag te vertrekken. Ons hotel is van een amerikaan. In het vogelreservaat zijn nog meer amerikanen. Zij hebben ook een restaurant in het dorp. Het reisbureau dat alles voornamelijk organiseerd wordt door belgen gerund. Het zijn allemaal vrienden van elkaar en ze bevelen alleen elkaar aan. Het is een soort kartel en dat voelt niet vrij en fijn. Bovendien kunnen dingen vast goedkoper en zijn er in Guatemala nog erg veel dingen te zien.

We zijn vertrokken met als doel via quirigua (ruines) naar Livingston te reizen. We hebben een shuttle genomen richting Rio Honda. De chauffeur heeft ons er eerder uitgezet zodat we op een chickenbus konden naar de ruines. Vanaf de ruines zijn we vertrokken per chickenbus naar Puerto Barrios. Aldaar hebben we een bootje gepakt naar Livingston.

Later meer want we hebben afgesproken bij ons hotel om te eten.
Morgen gaan we naar Rio Dulce per boot.