Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu

Kyoto

Door: Pascal & Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde en Pascal

05 Juli 2018 | Japan, Kyoto

Donderdag 5 juli Naar Kyoto
We hebben een plek geboekt in de snelle Shinkanzen trein. Deze gaat zo'n 320km/u. Mooi de gelegenheid om de belevenissen van de eerste twee dagen in Tokyo op te schrijven. Op naar Kyoto!
Zo dat ging snel. 600km afgelegd in 2,5 uur. Kyoto heeft ook een indrukwekkend station. Enorm hoge hal met de mogelijkheid om boven door het dak te wandelen. Dat hebben we dus gedaan. We belandden in een restaurant waar ze 'ramen' serveren. Een soort van noodlesoep. Daar zaten we voorlopig wel vol mee. Spullen droppen in het hotel en meteen door naar Tea ceremony En. Hier laten ze zien hoe de traditie van thee bereiden en hoe je je behoort te gedragen als je bij iemand op de thee komt. Nog wat kleine hapjes in de uitverkoop (wegens sluitingstijd) bij een soort van Bijenkorf gehaald (met heel veel verse en lekkere dingen) en terug naar het hotel.
Het regent hier al de hele dag dus we waren nogal doorweekt. Morgen is het vooruitzicht hetzelfde. Jammer, want Kyoto zit vol tempels (zo'n 1600 meen ik) waarvan er veel de moeite waard zijn om in en rondom te lopen. We zullen zien wat we gaan doen morgen... De rivier hier is nu wel heel indrukwekkend, een ruige kolkende massa. Wat ons verder nog op viel in Japan is dat er op veel plekken nep-etenswaren verkocht worden. Ik noem het zo maar de Japanners noemen het volgens mij foodart. Wij kennen het bijvoorbeeld van de keukenwinkel waar dan een paar plastic appels liggen voor de show. Die kun je hier dus kopen maar dan niet alleen appels, ook vlees, vis, lege blikjes, noem het maar op. We zien dit soort dingen ook wel in de vitrines van restaurants liggen zodat ze kunnen laten zien wat ze serveren. Ook wat op viel hier is dat, voordat je een winkel betreedt met je natte paraplu, je deze in een zakje doet zodat je niet de hele winkel loopt onder te druppelen.
Nu maar eens uitvinden hoe je behoort te slapen in een Futon (Japans bed) en de knopjes van onze luxe toilet uitproberen.

Vrijdag 6 juli: Kyoto dag 2
Heerlijk geslapen. Het regent, paraplu gekocht en met natte voeten de buurt verder verkennen. Tussen de tempels een restaurantje gevonden waar we heerlijk Japans hebben ontbeten. Daarna een serie tuinen en tempels bekeken: Murin-an, Konchi-in, Tenju-an en een stukje over een spoor gelopen wat gebruikt werd om bootjes over te vervoeren van het ene water naar het andere water. Toen nog Honen-in en gewandeld over Tetsugako-no-michi (Philosopher's Path).
Door de vele regen staat de rivier in Kyoto ontzettend hoog. Zo hoog dat het in nieuws is en er delen langs de rivier inmiddels zijn afgezet. Tevens krijgt iedereen regelmatig een weeralarm binnen op zijn telefoon middels sms. Wellicht dat het ook iets te maken heeft met de super-typhoon Maria die misschien richting Japan komt. We houden het weer goed in de gaten. Aan het eind van de dag klaarde het op en we hebben besloten hier nog twee nachten te blijven. Het hotel waar we verblijven konden we niet met nog een nacht verlengen dus gaan we morgen verhuizen naar een ander hotel in een andere buurt. Ook leuk.
We zijn er inmiddels achter dat het bruine drankje wat we overal standaard geserveerd krijgen, gewoon koude slappe thee is. Geen ijsthee zoals wij kennen. Bij ons zit daar suiker in. Japan heeft trouwens heel veel verschillende gekke (fris)dranken. We proberen ze allemaal en merken op dat deze geen van allen zo zoet proeven als we gewend zijn in het westen. We denken dat er dan ook veel minder suiker in zit. Daarom zijn al die Japanners zo slank natuurlijk.
Morgen dus weer de hele dag Kyoto in en bedenken waar we overmorgen naar toe zullen gaan...

Zaterdag 7 juli: Kyoto dag 3
Gisteren kwamen we iets later ons bed uit omdat het zo hard regende. We hebben gisteren gezien dat het zo erg nog niet is om in de regen te wandelen. Het is 25 graden en als je rustig met een paraplu loopt, is het prima te doen. Vandaag dus weer 'vroeg' ons bed uit. Wekker om acht uur, maar na opruimen en inpakken is dat toch nog een uur of half tien geworden. Uitchecken en koffers laten staan in hotel 1. De tijd proberen we in te halen met het ontbijt. Onderweg naar onze eerste tempel komen we een wafeltent tegen. Ze serveren kleine wafels op een stokje gedoopt in chocola. Dit wordt ons snelle ontbijt.
De eerste tempel, Fushimi Inari Taishia, is de beroemde tempel met een een lange rij met oranje poortjes. Blijkbaar is de tempel ook druk in de regen. Als we de metro uitkomen, zien we een lange rij met paraplu's in de richting van de tempel. Het doet me denken aan een drukke koninginnedag in Amsterdam in de regen. Bij de tempel aangekomen doen we eerst het reinigingsritueel voordat we het tempelgebied betreden. Het ritueel gaat als volgt: Er staat een klein gebouw bij de ingang met een bak met water eronder. Ook zijn er stokjes met een schepje er aan. Hiermee schep je een beetje water waarmee je eerst je linkerhand en dan je rechterhand reinigt. Daarna kan je een beetje water in je hand doen en met dit water je mond schoonmaken. Vervolgens maak je het stokje ook schoon. Na het ritueel sluiten we in de rij met paraplu's aan voor de oranje poortjes. We zien dat we er ook langs kunnen lopen, in plaats van doorheen. Dit zijn we maar gaan doen. We kwamen nog een kleine tempel tegen met bogen waar niemand was. Ideaal om een paar goede foto's te maken van de bogen.
We zijn gaan lopen naar de tempel Tofuku-ji. We navigeren op basis van google maps van Pascal. Dit was duidelijk de kortste route en niet persee de makkelijkste route. We kwamen veel huivels en trappen tegen onderweg. We vonden de tempel heel mooi. Om de tempel heen was het mooi groen en er waren mooie groene tuinen. We konden de tempel ook in en we moesten hiervoor onze schoenen uittrekken. In de tempel waren ook tuinen. Deze bestonden vooral uit heel erg mooi aangeharkt grind waarin ze figuren hebben gemaakt.
Na ons bezoek aan deze tempel, zijn we van hotel gewisseld. We hebben sushi als lunch gehad. Ik heb ontdekt dat er veel verschillende soorten sushi bestaat, ook zonder rauwe vis (aubergine, tofu, geroosterde mais, gekookt schelpdier).
Na de lunch zijn we naar de andere kant van de stad gegaan, naar een heuvel. Er is daar nog een mooie tempel en een Bamboe bos. Eenmaal aangekomen, is veel harder gaan regenen en is het heel donker buiten. Opeens is wandelen in de regen toch niet zo leuk meer. Bovendien zijn onze voeten ondertussen moe. Na een kort bezoek aan het bamboe bos, gaan we snel terug om een restaurant te zoeken. We hebben besloten een gezondere maaltijd te kiezen en kiezen daarom voor biologisch/ semi-vegetarisch restaurant Biotei. Het is een klein restaurantje met heel lekker en goed bereid eten. Ik heb een warme pruimensap/drankje. Dit drankje is echt een aanrader voor op een gure dag in Nederland.

Zondag 8 juli: Kyoto dag 4
We besloten om toch nog een dag in Kyoto te blijven. We willen graag naar Hiroshima, maar we hebben veel slecht nieuws gezien over het weer. Hiermee bedoel ik dat er veel nieuws is over wegen die onderstaan etc. We weten niet goed of we er naar toe kunnen reizen en of er problemen zijn in Hiroshima zelf. We hebben daarom gekozen om nog een nacht te blijven slapen in ons nieuwe hotel en een dagje met beter weer door Kyoto te lopen.
We beginnen de dag met allemaal verschillende broodjes als ontbijt. Vervolgens zijn we langs de rivier gewandeld. Een paar dagen eerder zagen we dat het water erg hoog stond en dat het wandelpad was ondergelopen. Nu was het pad weer beschikbaar en droog. Het pad was nog wel heel vies met modder en aangespoelde takken.
Na de wandeling komen we aan in de tuinen van Omiya Palace. Als ik het goed begrepen heb, is dit het verblijf voor gepensioneerde keizers. We moeten met een tour/groep mee om het te bekijken. Het gaat vooral om de tuinen en die zijn heel mooi (gebouwen mag je niet in). Het is leuk om met behulp van de audioguide iets meer te weten te komen over de tuinen en over waarom ze zo zijn aangelegd.
Na dit bezoek hebben we ook Sento en Kyoto Imperial Palace bezocht. Dit zijn twee paleizen in hetzelfde gebied met een tuin eromheen. Je mag hier wel zelf rondwandelen, maar je moet je wel netjes aan de route houden.
Na de tuinen en paleizen zijn we naar Nishiki Market gegaan. Dit is een lange overdekte markt waar ze van alles en nog wat verkopen. Veel gaat over eten. Er is (ingemaakte) groente die ik nog nooit heb gezien. Ook kan je veel dingen direct opeten. Het meest opvallende waren de gebakken mussen op een sate stokje. We hebben toch maar gekozen voor een broodje bapao, puddinkjes van thee. Gevolgt door een beker met koude thee met melk (en bonen?) voor Mathilde en een beker yoghurtdrank met bosvruchten (en bonen) voor Pascal.
We hebben nog even wat spullen gekocht en zijn vervolgens naar de balie gegaan van de Japan Railpas om te vragen of er ook treinen naar Hiroshima gaan. Dit was het geval en we hebben tickets gereserveerd. Na de tickets zijn we ramen (noodle soep) gaan eten en hebben we een een enorme arcade hal (7 verdiepingen) bezocht. Die arcade hal is echt overweldigend. Er is zo veel lawaai en er zijn zo veel lampjes. Het staat er vol met spelletjes die wij in Nederland niet kennen. We hebben geen spelletjes gespeeld, maar we zijn wel in een foto hokje geweest. Je kan de foto's helemaal opleuken, net als met snapchat.

We zijn 4 dagen in Kyoto geweest en we hebben lang niet alles gezien. Er zijn hier zoveel mooie tempels en tuinen die, als ze populair zijn, je zal moeten delen met vele andere bezoekers. We hebben ons een beetje laten leiden door de site: www.insidekyoto.com/things-to-do-in-kyoto
We hebben hierdoor van mooie rustige plekjes kunnen genieten en lekker kunnen eten.
Wellicht dat de regen hier ook een rol speelde waardoor er veel mensen misschien niet op pad gingen. Er is namelijk uitzonderlijk veel regen gevallen in de streek. Hierdoor zijn delen langs rivieren overstroomd, zijn er doden gevallen, zijn er nog steeds mensen vermist, waren de meeste wegen gesloten en was er geen treinverkeer mogelijk. Ook in Kyoto was de rivier een wilde woestenij en had deze een hoogte bereikt waardoor de rivier ook over de paden er langs stroomde. Dit was nog niet eerder gebeurd en voor de lokale inwoners een angstige situatie. Ook een grote zorg was dat door de vele regen er verschuivingen van de grond optreden waardoor delen van wegen weg zijn gevallen. Wij zelf hebben hier het resultaat van kunnen aanschouwen bij een tempel waar een huisje compleet was verwoest omdat de grond eronder was weggezakt. Daarnaast is er nog een (kleine) aardbeving geweest in Tokyo. Dat heeft verder geen gevolgen gehad en wij waren toen al in Kyoto dus niks van gemerkt. De regen heeft ons iets langer in Kyoto gehouden omdat we niet het risico wilden nemen ergens met de trein te moeten stranden. (Er hebben namelijk mensen gedwongen moeten overnachten in 1 van de shinkanzen treinen).
Eigelijk hebben we nauwelijks iets gemerkt van de ellende om ons heen behalve dat we veel regen hebben gehad en het ons verstandiger leek iets langer te blijven waar we waren. En langer in Kyoto moeten blijven was zeker geen straf want er is ontzettend veel te zien en te doen.

• 11 Juli 2018 - 00:32

Kirsten:

Ha Mathilde en Pascal, erg slim dat jullie langer zijn gebleven. Een nacht doorbrengen in de trein was natuurlijk ook avontuur geweest maar dit lijkt me een stuk fijner.