De eerste dagen - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Mathilde

Blijf op de hoogte en volg Mathilde en Pascal

20 November 2013 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Dag 1. In het vliegtuig van London naar Miami

Hallo iedereen,

Eindelijk, we zijn op reis. We zitten nu in het vliegtuig v an London naar Miami. Het gaat nog een lange zit worden. We zijn om 07:30 (maandag ochtend) van huis vertrokken voor onze vlucht naar London. Morgen avond (Nederlandse tijd) komen we (via Lima, Peru) aan in Santa Cruz. Ik vraag me af of ik onderweg nog ergens kan slapen. Het gaat in ieder geval een zware reis worden.
We hebben al best veel gelezen over Bolivia en wat daar te zien is. Ik heb zin om de jungle, het amazonegebied en in de hoogvlaktes te zijn. In de jungle is het 30 graden en vochtig. Het is immers zomer en regenseizoen. We hebben daarom maar canvasschoenen, een korte broek en anti-muggenspul meegenomen. In de hoogvlaktes kan het koud worden, ongeveer een graad of 10 overdag en misschien wel onder nul in de nacht. We hebben daarom ook maar termisch ondergoed enzo meegenomen.

Dag 2. Op het vliegveld van Lima, Peru.

Het is nu 7 uur lokale tijd, uur of 12 's middags Nederlandse tijd. We voelen ons best OK omdat we hebben kunnen slapen in het vliegtuig van Miami naar Lima. We hebben dus in Nederlandse tijd tussen 5 of 6 uur sochtends tot 11 uur smiddags geslapen.
In Miami hebben we geprobeerd om ons oorspronkelijke plan te volgen – een dag in Miami spenderen. We hebben gevraagd of we de vluchten konden omboeken. Dit kon, maar het koste wel 200 dollar PP. We hebben er daarom vanaf gezien.
In Miami hadden we 5 uur overstaptijd. We hebben een taxi genomen naar Miami Beach en daar anderhalf uur het strand en de boulevard bekeken. Het was een maandagavond maar toch waren de barren open met luide muziek, schaars geklede braziliaanse danseressen, travestie-shows, karaoke en andere optredens. Het was een grote kermis. Het was ook erg 'kijken en gezien worden'. Er reden mensen rondjes in grote indrukwekkende auto's. Ook was iedereen goed gekleed. Het was leuk om dat nog even meegemaakt te kunnen hebben en het was zeker leuker dan rondhangen op het vliegveld.

Dag 3. Biertje aan het centrale plein van Santa Cruz.

Het is nu 7 uur Boliviaanse tijd, 0:00 Nederlandse tijd. We zitten met een biertje in cafe aan het centrale plein van Santa Cruz. Ik ben nog een beetje in de war van de tijd. We hebben nog niet gegeten en het is al 0:00 Nederlandse tijd.
Gisteren hebben we een minibus naar Santa Cruz genomen. De bus nemen was niet zo moeilijk, het hotel vinden wel. De buschauffeur stopte op de plek waar hij dacht dat wij er uit moesten gebasseerd op mijn gebrabbel in het spaans. Aangekomen hebben we aan diverse mensen gevraagd waar we naar toe moesten. Boliviaanse mensen geven (aardig zoals ze zijn) altijd antwoord, ook als ze het niet weten. Het is daarom wijs om aan veel mensen de weg te vragen zodat je de kant op kan lopen waar de meeste mensen denken dat het hotel is. Na een beetje gewandel, hebben we het hotel gevonden.
Het hotel is dichtbij het centrale plein van Santa Cruz, op ongeveer 10 minuten lopen afstand. Na een lekkere douche (was wel nodig na 2 dagen reizen), zijn we het centrum ingewandeld om te gaan eten. We hebben uiteindelijk heerlijk gegeten bij een Boliviaans restaurant genaamd 'El Aljibe'. De eigenaar had van zijn restaurant naar eigen zeggen een museum gemaakt. Alles is antiek in het restaurant, inclusief de stoelen en de tafels. Verder had hij inca maskers aan de muur hangen en oude radio's, platenspelers en een telmachine. Hij heeft ons in het spaans een rondleiding gegeven. Dit was wel even goed oplettten met ons best wel brakke koppies. We hebben ongeveer 80% meegekregen. Ik heb een traditionele kippensoep gegeten. Dit was een vrij normale kippensoep met rijst er in. Pascal heeft pikante kip, rijst en nog iets waarvan we nog niet weten wat het was (leek op smaakloze aardappel). Na het eten zijn we snel terug gegaan naar het hotel en als een blok in slaapgevallen.
Vanochtend hadden we een ontbijt in het hotel. De man van het hotel vroeg of we koffie wilden. 'Con leche?' (met melk), 'Si' antwoorde ik. Even later kwam hij terug met een kopje heet water voor Pascal en een kopje hete melk voor mij en twee zakjes oploskoffie. Zo heb ik mijn koffie nog nooit gedronken. Ik besloot er maar niets van te zeggen en het gewoon maar zo te proberen. Het was best ok, probeer maar eens!
We hebben het vandaag rustig aan gedaan. We hebben een beetje rondgewandeld, een park bezocht en een kerktoren beklommen. Verder hebben we een beetje gekeken naar wat we verder wilden gaan doen. We nemen morgen de trein naar San Jose de Chiquitos. Dit is een van de plaatsen van de Jezuïetenmissies van de regio Chiquitos.

• 21 November 2013 - 09:29

Carolien:

Hey reizigers, klinkt goed! Safe travels.

• 21 November 2013 - 21:35

Bertil, Jacqueline En Lucièn:

Zo wat een begin van de reis! Hartstikke leuk om te lezen wat jullie meemaken. Veel plezier daar, we blijven jullie volgen uiteraard.
    Liefs, Bertil en Jacqueline

• 21 November 2013 - 21:57

Pa En Ma Uit Elst:

Hallo Pascal en Mathilde, wij waren blij verrast nu al zo'n heel verhaal te ontvangen. we hebben er van genoten. We zijn nu al weer benieuwd naar het volgende.
    Groetjes, Pa en Ma (Elst)

• 22 November 2013 - 17:45

Wietske En Fedde:

Hoi kindertjes,
    Blij met jullie eerste verslag, mooi dat alles goed verlopen is en jullie toch nog even aan Miami konden "ruiken"
    Altijd leuk om te kunnen zeggen, dat je in Miami geweest bent.
    Ben erg benieuwd naar het vervolg van jullie reis.
    Groetjes Fedde en Wietske

Tags: Santa Cruz