Mission trail - Reisverslag uit San José de Chiquitos, Bolivia van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu Mission trail - Reisverslag uit San José de Chiquitos, Bolivia van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu

Mission trail

Blijf op de hoogte en volg Mathilde en Pascal

23 November 2013 | Bolivia, San José de Chiquitos

Eergisteravond/ nacht zijn we in San Jose de Chiquitos gearriveerd (middennacht). We hadden een hotel gereserveerd en die was 'east side of the plaza'. Het centrale plein vinden, was vrij makkelijk. Alleen was aan de 'east side' geen hotel te bekennen. Na wat navragen moesten we 4 huizenblokken naar rechts en dan moesten we naar links. Na het derde blok hielt het dorp op. Er stond een bordje met de naam van ons hotel erop en we concludeerden dat we nog verder moesten lopen. Wij dus om middennacht met de backpacks op onze rug het dorp uit wandelen richting een hotel. Na een tijdje in het donker tussen de weilanden te hebben gewandeld, arriveren we in ons hotel. Gelukkig!
De volgende dag hebben we de kerk/ cathedraal (belangrijkste attractie) bekeken. Vervolgens hebben we een bus geregeld. De enige optie is om 12 uur snachts met een bus te vertrekken naar San Ignasio die om 5 uur sochtends aan zou komen. Vanaf daar is het mogelijk een bus te nemen naar La Conception.
Na het regelen van de bus zijn we met een taxi boven op een berg gegaan (El Mirador, het uitkijkpunt). Vanuit El Mirador is het prachtig om te zien dat we inderdaad toch wel in de jungle zitten. Het is helemaal groen/ bos/ jungle met een paar dorpjes er in. In de dorpjes zelf heb ik dat idee niet zo. Het is elke dag ongeveer 33 graden en zonnig. Elk dorpje is erg stoffig. Dit komt ook omdat er geen geasfalteerde wegen zijn, alleen wegen van stof en zand. Het is wel heel vochtig in de lucht waardoor de hitte niet makkelijk te verdragen is. We hebben al wel regen gezien, namelijk om de dag dat we aankwamen (uurtje regen) en de ochtend daarna (de hele ochtend tot 9 uur 's ochtends).
Van El Mirador zijn we naar beneden gelopen. In totaal is dit ongeveer 5 kilometer lopen over een niet geasfalteerde stofweg. Onderweg waren we behoorlijk onder de indruk van alle geluiden. Er waren veel vogels en insecten te horen.
's Avonds om 11:30 waren we op bij de busstop aanwezig. Er zat een mannetje ook op de bus te wachten. Hij was 80 jaar oud en hij werkte als muziekleraar of iets dergelijks bij een opera/klassieke muziekschool/ essamble. We hebben lang met hem gekletst in het Spaans.
Uiteindelijk zijn we om een uur of 1 vertrokken met de bus en kwamen we om een uur of 8 sochtends aan in San Ignasio. We hebben direct een bus kunnen regelen naar La Conception die om 11 uur 's ochtends vertrok. We hadden daardoor mooi tijd om even te ontbijten en om deze kerk ook te bekijken.
Om een uur of vier smiddags kwamen we aan in Conception. We konden nog net even de kerk en het museum bezoeken. Dit was belangrijk omdat het morgen zondag is en dan is de kerk dicht.
We vermaken ons nog wel prima. Ik begin echter het vele reizen en het stofhappen een beetje zat te worden. Bovendien zijn deze busreizen ook echt veel moeite om alleen een kerk te zien. Volgende doel is een mooie plek vinden waar we een tijdje kunnen rondhangen.
Wel is er (mede door de hitte) veel tijd om berichtjes te typen. Er is niet heel veel te zien en het kost veel moeite om een stuk te wandelen met 33 graden. Leuk is ook wel dat er eigenlijk geen andere touristen hier zijn. Hierdoor kunnen we een beter idee krijgen hoe de mensen hier wonen en leven.
Er wonen hier ook echt hele witte mensen. Het zijn mensen die bij een soort commune horen. Volgens het 80 jarige mannetje zijn ze een beetje zoals de amish. Ze hebben geen auto's of electrische apparaten en gebruiken paarden voor het land en vervoer. Ze zijn op een ouderwetse manier gekleed. De dames in lange rokken en met een hoed op. De heren hebben vaak een soort overall aan. Je kan ze als een touristische attractie bezoeken maar dat hebben we niet gedaan. Daarnaast zijn er witte mensen die op een bepaalde manier bij de kerken horen, missionarissen en nonnen etc...