Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: Mathilde en Pascal

Blijf op de hoogte en volg Mathilde en Pascal

26 April 2012 | Vietnam, Hanoi

Half acht ontbijt. We gaan zo op de boottrip met z'n vieren: Lucy, Rob, Mathilde en ik. Best wel spannend want we hadden zoveel slechte verhalen gehoord over dit soort trips. Ratten aan boord, slecht eten, weinig activiteiten...
We werden opgehaald door vier brommers om ons naar de pier te brengen waar de boot lag. Het was een korte trip die we ook makkelijk hadden kunnen lopen dus dit was een stukje extra service waar we een goed gevoel aan overhielden.
Boot zag er best nieuw uit en was best groot. Kapitein en kok aanwezig, allebei ergens in de 20. Echt wel een mooie boot. We voeren weg naar het noordoosten waar we zouden gaan kayaken in de baaien. Geweldig was dat. Er was ook een grot waar je in kon. Pikkedonker was het daar en we waren helemaal alleen. Met twee kleine zaklampjes peddelden we door de grot. Af en toe doemde er ineens de wand van de grot op uit het donker en moesten we snel actie ondernemen om er niet tegen aan te knallen. Wanneer we even de lampjes uit deden zag je letterlijk geen hand voor ogen. Best wel een beetje griezelig en we wisten ook niet waar de groot ons heen zou leiden. Maar na zo'n 100 meter in de kronkelige grot te hebben gevaren zagen we weer licht in de verte en we kwamen uit in een prachtige lagune verstopt tussen de bergen. Nog steeds waren we daar helemaal alleen en het leek alsof we onderzoekers waren die net een natuurwonder hadden ontdekt. We hebben daar rondgepeddeld en prachtige koralen gezien. We vonden dat het weer tijd was om terug te gaan dus gingen terug naar de grot. Het probleem was alleen dat het tij aan het stijgen was en er dus water vanuit de zee via de grot in de lagune stroomde. Aangezien de grot nogal smal was aan de kant van de lagune stond daar een behoorlijk sterke stroming waardoor we flink ons best moesten doen om daar tegenin te peddelen. Gelukkig was dat niet zo heel ver in de grot dus hadden we nog een beetje licht. Eenmaal daar doorheen ging het een stuk makkelijker weer ondanks de bijna lege batterijtjes van onze zaklampjes konden we nog net zien waar we heen moesten en kwamen we weer veilig aan de andere kant bij onze boot. Net op tijd want er waren ineens een aantal toeristen bij gekomen die ook ineens besloten om "onze grot" te gaan verkennen. Wij hebben de mazzel gehad deze helemaal voor onszelf te hebben gehad.
Terug op de boot stond er een heerlijke gekookte lunch voor ons klaar. We zijn daarna weer een stukje gaan varen naar een leuk strandje waar we konden snorkelen. Er was alleen niet zoveel zicht dus besloten Mathilde en ik wat schelpjes te gaan zoeken. Het bleef alleen niet bij een paar schelpjes. Er waren zoveel mooie schelpjes en in zoveel verschillende vormen en kleuren dat we al gauw een handje vol hadden. Er dreef een vies groen plastic tasje in de zee die we mooi konden gebruiken om onze schelpjes in te doen. Normaal zou je ver van dat zakje vandaan blijven maar nu zijn we toch minder snel vies van dingen. Het heeft immers een tijdje in de zee gedreven dus zal het nu toch best schoon zijn? In het ondiepe water hadden we toch nog wat aan onze snorkels want zo konden we nog beter schelpjes zoeken. Meerdere handen vol met schelpjes kwamen in dat vieze zakje. Uiteindelijk was deze helemaal vol en zwommen we terug naar de boot.
De kapitein en kok moesten er wel om lachen dat we zo'n absurd grote verzameling aan schelpen mee hadden genomen en bekeken alle schelpen en konden ons de namen vertellen van meerdere schelpen. Veel worden namelijk gegeten hier.
We zijn verder gaan varen naar een drijvende vishandelaar waar we inkvissen hebben bekeken en werden verleid om deze te kopen voor het diner. In plaats daarvan hebben we een Vietnamese wijn gekocht die uitmuntend heeft gesmaakt bij ons diner. Na nog een klein stukje te hebben gevaren zijn we voor anker gegaan waar we uiteindeindelijk ook overnachten. Midden in het water tussen de bergen. Geweldig! Maar voor we gaan slapen, eerst nog even nachtvissen. Gewapend met twee hengels, een net en een lamp hebben we voornamelijk naar de vissen gekeken en een aantal kleine inktvisjes voorbij zien komen. Onze kok had nog een inktvis (10 cm lang) gevangen maar dat vonden we eigenlijk maar zielig en hebben 'm teruggegooid. Al inktspuitend zwom ie weer weg. Rob heeft met het net nog een visje weten te vangen en ook weer teruggegooid. Op het dak van de boot hebben we nog van de rijstwijn drinkend naar de steren gekeken. Kok en kapitein zijn met een kayak van boord om waarschijnlijk wat te drinken met hun vrienden. Zitten we dan: met ons vieren alleen op een boot ergens midden op een water. Geweldig. Kapitein en kok zullen straks wel terugkomen. Ondertussen gaan wij alvast slapen. Misschien worden we wel op tijd wakker om de zon zien op te komen vanaf het dak? Half zes wekker dan maar even zetten....