Cuc Phuong - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu Cuc Phuong - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Mathilde en Pascal - WaarBenJij.nu

Cuc Phuong

Door: Mathilde en Pascal

Blijf op de hoogte en volg Mathilde en Pascal

22 April 2012 | Vietnam, Ninh Bình

Rond een uur of 7 worden we wakker. Al snel komt er een Vietnamees meisje en twee Vietnamese mannen bij ons in de hut zitten. We hebben nog even leuk gekletst met het Vietnamese meisje (zij heette Mna) en ze geeft me haar Facebook account en haar telefoonnummer zodat we haar kunnen bellen als we in Hanoi zijn om te vragen waar ze woont. Onze namen vond Mna te lang. Voortaan heette Mathilde "Mai" en Pascal "Po". Een halte later zijn we uitgestapt. Er staat een mannetje toeristen op te wachten. Hij vraagt of we meekomen naar zijn hotel met restaurant. Nou ontbijten kan geen kwaad en we lopen met hem mee. Aldaar bestellen we een banana pancake en laat hij ons zijn boekje zien met tourmogelijkheden. Bovendien heeft hij brommers te huur. Het brommeren bevalt ons goed en we besluiten opnieuw naar een national park te brommeren. Je kan in het park slapen en dit lijkt ons een goed idee. Even later brengt de man een Nederlands meisje, ook een tourist, naar ons toe zodat we als nederlanders onder elkaar even kunnen kletsen. Ze heeft hetzelfde plan als wij.
We huren brommers en met behulp van google maps rijden we al snel over allerlei leuke weggetjes richting het national park. Onderweg zien we een grote boedhistische tempel en we besluiten er naar toe te gaan, ook al gaat er alleen een kleine modderweg naar toe. Na een paar honderd meter houdt de weg eigenlijk op maar we kunnen door als we een kuil in gaan en onder een grote (riool) buis door gaan. het kostte wat moeite maar uiteindelijk zijn we met brommer en al onder de buis door gekropen. De tempel blijkt een grote attractie voor de Vietnamese mensen en het is er erg druk. Voor de ingang staan heel veel eettentjes. We kiezen er een uit, de chef zegt iets in zijn eigen taal. We knikken en even later staat er noodlesoep voor onze neus. Na het eten begint een van de mannetjes waterpijp te roken. Ik kijk er naar en vraag op het tabaco is. Hij zegt 'ja' en vraagt of ik even wil proberen. Nou, ok dan maar. Vervolgens probeert Pascal het ook en hij vervolgens ontstond er een grote hoestbui. Sterk spul, zo'n waterpijp. We krijgen wat thee aangeboden en we kletsen wat (met behulp van handen en tekeningen etc.). Ondertussen zijn de mensen van het restaurant verdwenen en we moeten nog betalen. We vragen een beetje rond aan wie we moeten betalen, en ze zeggen dat we moeten wachten. Uiteindelijk hebben we iemand geld gegeven (hopen dat het goed komt) en zijn we richting tempel gegaan. In de tempel zijn wij ook een beetje een touristische attractie en willen ze met ons op de foto. In de lonely planet staat dat je mensen met respect moet behandelen en dat je mensen eerst moet vragen of je een foto van ze mag maken. Hier werden wij zonder te vragen bij de arm gepakt en op de juist positie neer gezet. Ze houden je arm goed vast, anders loop je misschien wel weg. Aangezien ik ook best een aantal Vietnamezen op de foto heb gezet, vind ik het wel ok. Na een paar kiekjes lopen we weer door.
Pascal had via google maps de verdere route uitgestippeld: bij het volgende dorpje linksaf de brug over en dan komt het goed. Aangekomen op de plek van de brug, bleek er geen brug te zijn maar een miniscuul bootje. De brommers pasten er net op. Ik ben maar op de brommer blijven zitten omdat er geen ruimte was om van de brommer af te komen.
Aangekomen in het national park huren we een hutje en besluiten een nachtwandeling te doen door het park met gids. De gids vroeg of we brommers hadden en hij wilde op mijn brommner rijden en dat ik achterop ging bij Pascal. Ik wilde zelf rijden, dan had de gids maar zelf een brommer moeten meenemen. Dus de gids ging achterop bij Pascal. Na 20km rijden in het donker op een weggetje midden door de jungle komen we aan. De wandeling is bedoeld om beesten te zien. In het park zitten veel apen, en andere leuke beesten. We hebben allemaal een zaklamp bij ons, zo ook de gids. Na ongeveer 5 minuten lopen vinden we ons eerste beestje: een huisjesslak. De gids legt ons uit dat je de slakken kan opeten. Even later vinden we een enorme langpootspin: het gaat goed met het spotten. Uiteindelijk zien we ondermeer ook een 'loris', gibbon, een civetkat, een vliegende eekhoorn, een wandelde tak, een wandelend blaadje en ontelbare vuurvliegjes.
Terug bij de brommer voelt PascaL iets kriebelen in zijn nek en hij veegt het uit zijn nek. Het blijkt een langharige rups. Zijn handen en zijn nek zitten onder de haren en de plek waar de rups zat in zijn nek begint dik te worden. Terug bij onze hut gaan we nog even verder met dieren spotten. We hebben even naar de kikkers geluisterd en gekeken. We zien nog een duizendpoot van wel 10 cm lang, een grote bidsprinkhaan en een enorme krekel. Terug in de hut hebben we onze klamboe opgehangen en met het geluid van de jungle (gekko's, vage insecten, etc) vallen we in slaap.